Zijn deze werksituaties herkenbaar?

  • Irritaties in de werksfeer lopen steeds verder op.
  • Er is geen blijk van interesse meer.
  • Er wordt niet meer naar elkaar geluisterd .
  • Er leeft gevoel van onbegrip en niet begrepen worden.
  • Het vertrouwen is weg.
  • Er is weinig of geen respect voor elkaar.
  • Iedereen heeft last van de situatie.

Als dit herkenbaar is, dan is mediation een goede oplossing.

Wat is Mediation?

Wanneer er een tegenstelling, ruzie of conflict ontstaat, dan is Mediation een manier om zelf, samen met de ander, dit probleem op te lossen. Gedurende één of meerdere gesprekken probeer je samen met de andere partij tot de kern van het conflict door te dringen.

De gesprekken vinden plaats onder begeleiding van een mediator. De gesprekken zijn vertrouwelijk en het is belangrijk dat beide partijen zich hier prettig bij voelen. Aan het slot van de mediation worden afspraken schriftelijk vastgelegd. Deze afspraken zijn bindend.

BELANGRIJKSTE UITGANGSPUNTEN MEDIATION

Vertrouwelijk

Tijdens mediation moet je je vrij voelen om te kunnen zeggen wat je wilt en wat jou dwars zit. Om die reden is het essentieel dat alles wat gedeeld wordt met elkaar vertrouwelijk en geheim blijft. Veel belangrijker is om hiernaar te handelen en zich eraan te verbinden dat alles wat er tijdens de mediation besproken wordt vertrouwelijk en geheim blijft.

Vrijwillig

Niemand kan verplicht worden om mee te doen aan mediation. De wil om het geschil door middel van mediation op te lossen moet er zijn. De mediation kan  worden afgebroken wanneer dat de wens is. Vrijwilligheid gaat ook over autonomie en of je in staat bent te zeggen wat je wilt, richting te bepalen en zelf te beslissen over oplossingen.

Verantwoordelijk

Het gaat er om dat je je verantwoordelijkheid voelt om samen te kunnen én willen werken aan oplossingen. Je werkt hier actief aan mee. Jij beslist over de wijze waarop en over de uitkomsten én oplossingen. Beide partijen tonen commitment en zijn eigenaar van oplossing.

Hoe verloopt een mediation-traject?

  • Voorafgaand aan het traject is er met beide partijen apart een kort intakegesprek. Om informatie te geven over mediation en globaal de aard van jullie conflict te bespreken. Ook wordt gecheckt of beide partijen dit willen oplossen door mediation. Zo ja, dan volgt het daadwerkelijke mediationgesprek.
  • Tijdens het mediationgesprek wordt eerst gezamenlijk in grote lijnen het conflict in kaart gebracht en besloten welke onderwerpen in ieder geval aan de orde moeten worden. Aan de hand van deze punten wordt het probleem verder uitgediept.
  • Door de aanpak en de hulp van de mediator worden beide partijen  uitgenodigd te onderzoeken waar het nu eigenlijk echt om gaat. Vaak speelt er iets heel anders dan beide partijen dachten en is veel gebaseerd op misverstanden en aannames.
  • Als er een duidelijk overzicht is van deze belangen zoeken beide partijen  gezamenlijk, onder leiding van de mediator, naar de beste oplossingen. De actieve bijdrage van beiden maakt maatwerkoplossingen mogelijk die rekening houden met ieders belangen.
  • De oplossingen worden vertaald in eindafspraken. De eindafspraken worden helder geformuleerd en goed vastgelegd (in een ‘eindovereenkomst’) die door de beide partijen wordt ondertekend.

Mocht het noodzakelijk zijn dan kunnen beide partijen de afspraken laten checken door een juridisch of financieel specialist.

De rol van de mediator

De mediator zorgt ervoor dat beide partijen in een juiste en veilige setting de gesprekken kunnen voeren. Door aandacht te besteden aan de wederzijdse standpunten, belangen en toekomstperspectieven wordt er gewerkt naar de best mogelijke oplossingen en de besluitvorming. De mediator draagt zelf geen oplossing aan, zij begeleidt alleen het proces en leidt het gesprek in goede banen. De mediator is geen rechter die een beslissing oplegt, maar een onafhankelijke en neutrale gespreksleider.

Meer weten of een afspraak maken