Mediation in de praktijk

Waar mensen samenwerken, ontstaan conflicten. We zijn allemaal verschillend, met eigen achtergronden, ideeën en waarden, dus het is heel gewoon en logisch.

Soms heb je zelfs wat wrijving nodig om verder te komen.

Maar erin blijven hangen is niet productief. Slepende onenigheid kost negatieve energie, tijd en geld. En dat leidt tot conflicten. Vaak zijn die ook een teken van niet uitgesproken behoeften en verwachtingen.

Verzuim, verloop en een slechte werksfeer zijn het gevolg. Conflicten kunnen mensen beschadigen, en groei, creativiteit of innovatie in de weg staan. Dat wil toch niemand?

Wat is mediation voor mij?

Ontstaat ergens een tegenstelling, ruzie of conflict? Dan is mediation voor mij een manier om eruit te komen. Samen. In een of meer gesprekken probeer je samen met de ander tot de kern van het conflict door te dringen.  Je kunt dit ook conflictmanagement noemen. Of omgaan met tegenstellingen. Je kunt het zelfs inzetten als er nog helemaal geen ruzie is, maar je bijvoorbeeld eens goed wilt uitspreken waar je samen naar toe wilt in een organisatie. Het is dus heel breed.

Bespaar kosten

Zet je mediation in, dan bespaar je kosten. Zo simpel is het. Uit onderzoek blijkt dat die besparing kan oplopen tot 90%. Een tijdige aanpak zorgt voor minder uitval, een korter conflict en lagere kosten. Bovendien hebben conflicten een negatieve uitstraling op de rest van de organisatie. Dat leidt op den duur tot meer onrust, minder werkgeluk en uiteindelijk ook verminderde productiviteit.

Mijn aanpak

Ik bouw aan menswaardige organisaties. Daarom is mijn aanpak bij mediation gericht op herstel van gelijkwaardigheid, autonomie, onderling respect en verbinding. Dat doe ik in een vertrouwelijke setting waarin veiligheid en eerlijkheid de basis vormt. Zo wil ik de relatie tussen beide partijen herstellen en duurzaam verbeteren. Door observatie en analyse kom ik tot de essentie van wat er speelt. Met humor, respect en vasthoudendheid kom ik tot een persoonlijke aanpak.

“Van conflicten, onenigheid op het werk of ruzie naar een goed gesprek…”

Stappenplan voor Mediation

  • Ik begin met een intake. Met alle partijen bespreek ik afzonderlijk het proces, de aard van het conflict en de vraag of mediation de gewenste oplossing is. Want meedoen is altijd vrijwillig. Dat noem ik ‘commitment’.
  • Gaan we aan de slag? Dan brengen we samen in grote lijnen het conflict in kaart. Dan besluiten we welke onderwerpen in ieder geval aan de orde moeten komen.
  • Vervolgens gaan we een laagje dieper. Ik nodig beide partijen uit om te onderzoeken waar het nu eigenlijk echt om gaat. Vaak speelt er op de achtergrond iets heel anders of leven er misverstanden en aannames.
  • Hebben we overzicht en inzicht? Dan begeleid ik de partijen naar de beste oplossingen voor beide partijen. Door een actieve houding van beiden zijn er vaak maatwerkoplossingen mogelijk die rekening houden met ieders behoeften & belangen.
  • We leggen de oplossingen vast in eindafspraken. Helder geformuleerd, duidelijk voor beide partijen en bevestigd met een handtekening.
  • Mocht het nodig zijn dan kunnen de afspraken gecheckt worden door een juridisch of financieel specialist.

Het resultaat

Verbetering van communicatie:

Beide partijen spreken weer vrijuit, waardoor verborgen emoties en frustraties naar boven komen. Samen zoeken we naar een acceptabele oplossing.

Herstel van samenwerking:

Door verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen rol en gedrag, oog te hebben voor de ander en geleidelijk aan weer vertrouwen op te bouwen, verbetert de relatie tussen betrokkenen en kunnen ze weer effectief samenwerken.

Respectvolle beëindiging:

Soms is het beëindigen van een relatie de uitkomst van mediation. Ik zorg voor een respectvolle manier. We ronden de samenwerking goed af, zodat alle partijen de ruimte hebben om af te sluiten en los te laten.

De basis voor goede mediation

Vertrouwelijk

Je moet je vrij voelen om te zeggen wat je wilt en wat jou dwars zit. Dus is het essentieel dat alles vertrouwelijk en geheim blijft. Het is de kern van mediation.

Vrijwillig

We verplichten niets. Je moet zelf het probleem willen oplossen door mediation. En stoppen kan altijd. Alleen als je die vrijheid voelt, ga je echt zeggen wat je voelt en vindt.

Verantwoordelijkheid nemen

Ga je mediation aan, dan heb je ook de verantwoordelijkheid om samen te werken aan oplossingen. Actief. Samen bepalen jullie hoe en waar naartoe.

De mediator

Ik zorg ervoor dat beide partijen in de juiste setting hun gesprekken voeren, met oog voor alle standpunten, belangen en toekomstperspectieven. Zo werken ze samen naar de best mogelijke oplossingen. Ik begeleid en ben geen rechter, maar een neutrale gespreksbegeleider.

Het resultaat

Verbetering van communicatie:

Beide partijen spreken weer vrijuit, waardoor verborgen emoties en frustraties naar boven komen. Samen zoeken we naar een acceptabele oplossing.

Herstel van samenwerking:

Door verantwoordelijkheid te nemen voor hun gedrag en vertrouwen op te bouwen, verbetert de relatie tussen betrokkenen en kunnen ze weer effectief samenwerken.

Respectvolle beëindiging:

Soms is het beëindigen van een relatie de uitkomst van mediation. Ik zorg voor een respectvolle manier. We ronden de samenwerking goed af, zodat alle partijen de ruimte hebben om af te sluiten en los te laten.

Jorina Weenink

Over mij

HR staat voor human relations; verbinding tussen mensen, met elkaar en met hun organisatie. Al meer dan 20 jaar is dat precies wat mij boeit, drijft en prikkelt.

Jorina Weennk - drie pijlers

Mijn aanpak

Ik werk op basis van drie pijlers die elkaar versterken. Hierdoor floreert de menswaardige organisatie én ervaren medewerkers werkgeluk.

Mijn opdrachtgevers

[LOGO ASSA ABLOY]

[LOGO FRIESLAND CAMPINA]

[LOGO A. VOGEL]

[LOGO FLEXIFORCE]