Openheid als basis voor mediation

Als twee partijen tegenover elkaar staan, lijkt de afstand soms onoverbrugbaar. Toch is er vaak een oplossing mogelijk. Meestal begint het met het leggen van verbinding, op basis van gelijkwaardigheid. De ruimte creeëren om elkaar echt te zien en te horen. Ik begeleid dat proces als mediator en werk toe naar een goede dialoog. Zo komen er verrassend mooie dingen voort uit conflicten.

Goed dialoog

In een goede dialoog zijn waarden en vertrouwen essentieel. Ze zorgen voor echte aandacht en openheid. Zo ontstaat ruimte voor het inzicht dat verschillen verrijkend kunnen zijn in een organisatie.

Mensen leren elkaars behoeften kennen, staan open voor andere ideeën en durven elkaar weer te vertrouwen. Er ontstaat respect en dat heb je nodig als je een team wilt bouwen, goed wilt samenwerken of een cultuur wilt veranderen.

Als mediator en conflictmanager zorg ik voor een veilige setting, met oog voor alle belangen. Ik ben geen rechter, draag geen oplossingen aan, maar biedt ondersteuning zodat er een weloverwogen oplossing op tafel komt.

Ik help je onder andere met:

Conflictcoach

Bij conflicten botsen vaak verschillende waarden, en de kijk hierop. Ik coach partijen bij het herkennen en herbeschouwen van deze waarden, zodat ze de draai kunnen maken naar oprechte nieuwsgierigheid.

Skills voor gesprekvoering

Hoe zorg je nou voor een verbindende en veilige dialoog. Ik train leiders en medewerkers in het voeren van zo’n goede dialoog en zorg voor borging in de organisatie.

Verbindende communicatie

Door verbindende communicatie te implementeren in een organisatie ontstaat samenhang, en ruimte om ideeën en zorgen te delen. Zo bouw je aan een toekomstbestendige onderneming. Ik help je graag bij het ontwikkelen van een plan van aanpak.

Gespreksbegeleiding

Soms kan een goed gesprek alleen de lucht al klaren. Er is dan wel een veilige basis nodig. Daar zorg ik voor, zonder oordeel maar wel met aandacht. Op die manier werken we naar openheid en onderling vertrouwen.

Conflictmanagement

Als leidinggevende wil je conflicten voor zijn. Dat kan met een dienende, transformatieve leiderschapsstijl. Die is gericht op het ontwikkelen van intrinsieke motivatie bij de teamleden. Ik help met het ontwikkelen van de juiste tools en inzichten.

Zijn deze werksituaties herkenbaar?

  • Irritaties in de werksfeer lopen steeds verder op.
  • Er is geen blijk van interesse meer.
  • Er wordt niet meer naar elkaar geluisterd .
  • Er leeft gevoel van onbegrip en niet begrepen worden.
  • Het vertrouwen is weg.
  • Er is weinig of geen respect voor elkaar.
  • Iedereen heeft last van de situatie.

Als dit herkenbaar is, dan is mediation een goede oplossing.

“Jorina is zeer vakkundig. Een bouwer. En voor managers een fijne sparringspartner.”

Erwin, manager bij A.Vogel

Jorina Weenink

Over mij

HR staat voor human relations; verbinding tussen mensen, met elkaar en met hun organisatie. Al meer dan 20 jaar is dat precies wat mij boeit, drijft en prikkelt.

Jorina Weennk - drie pijlers

Mijn aanpak

Ik werk op basis van drie pijlers die elkaar versterken. Hierdoor floreert de menswaardige organisatie én ervaren medewerkers werkgeluk.

Mijn opdrachtgevers

[LOGO ASSA ABLOY]

[LOGO FRIESLAND CAMPINA]

[LOGO A. VOGEL]

[LOGO FLEXIFORCE]